marți, decembrie 06, 2011

Cum evaluăm vocaţia?

Evaluare vocatională - azi despre Holland
J. Holland specializat în evaluarea personalului din armată descoperă că tipologia umană nu diferă foarte mult când vine vorba de vocaţie. Pe baza unor inventare adunate în mulţi ani de zile şi a postulatelor descrise mai jos, pune la punct un chestionar de evaluare a profesioniştilor şi mediilor profesionale, organizat pe 6 tipologii.

Postulatul 1: Conform lui John Holland http://en.wikipedia.org/wiki/John_L._Holland majoritatea persoanelor pot fi categorisite ca aparţinând unuia din cele 6 tipuri de personalitate: Realist, Investigativ, Artistic, Social, Întreprinzător şi Convenţional.

Postulatul 2: În accepţiunea acestuia şi mediile profesionale pot fi categorisite pe baza aceloraşi trăsături în: Realist, Investigativ, Artistic, Social, Întreprinzător şi Convenţional. Fiecare mediu este dominat de un anumit tip de personalitate, mai precis indivizii umani tind să fie înconjuraţi de persoane asemănătoare, care au acelaşi interese, competenţe şi perspective de viitor.

Prin urmare, oriunde s-ar afla, indivizii umani creează un mediu care reflectă personalitatea lor. Nimic surprinzător până aici.

Mediul poate fi evaluat în aceiaşi termeni ca şi persoanele, prin simpla numărare a diferitelor tipuri prezente şi prin convertirea acestei distribuţii a tipurilor în procentaje.

Postulatul 3: Persoanele caută medii care le permit să îşi exerseze aptitudinile şi deprinderile, să îşi exprime atitudinile şi valorile, să îşi asume probleme şi roluri. Tipul Realist caută medii Realiste, tipul Social, medii Sociale, etc.

Într-o măsură mai mică mediile caută persoane prin intermediul practicilor de recrutare sau a altor politici de atragere.

Postulatul 4: Comportamentul unei persoane este determinat de interacţiunea dintre personalitatea sa şi caracteristicile mediului, unele posibile perechi de tipuri persoană-mediu pot duce la satisfacţie profesională, implicit performanţă, iar pentru alte perechi de tipuri persoană- mediu nu este posibil.

Pe astfel de rezultate se bazează alegerea vocaţiei, schimbarea poziţiei, realizarea vocaţională, competenţele personale şi comportamentul educaţional social.
 
În concluzie, căutarea vocaţiei după J. Holland ar ţine în principal de două dimensiuni, cea a personalităţii şi cea a interacţiunii cu alte personalităţi şi alte medii. Pare a fi suficient, mai ales că include şi partea de atitudini, deprinderi, roluri şi valori.

Cel mai surprinzător în postulatele lui Holland este faptul că Oamenii caută Mediile şi nu invers. Este prima confirmare a unei intuiţii personale de pe vremea când lucram în Resurse Umane.

Oamenii au un sistem mult mai sofisticat de "detectare" a mediului profesional potrivit, spre deosebire de organizaţii care mai au ceva de lucrat până vor inventa un sistem de recrutare la fel de fin ajustat. Iar criza nu a făcut decât să îngheţe oamenii în poziţii, luându-le posibilitatea de a continua căutarea unui mediu sau a unei poziţii mai apropiate de vocaţia lor. Bineînţeles că există şi posibilitatea de a profesa ca freelancer sau de a începe o afacere proprie, dar aceasta este deja o altă discuţie.

Tot criza a transformat organizaţiile în nişte maşinării greoaie care odată încărcate cu personal cu performanţă scăzută sau demotivat, cheltuie resurse pe training sau alte forme de pregătire care să dezvolte competenţe peste competenţe, fără să ia în calcul vocaţia.

Creearea unui sistem intern de reorientare profesională şi pregătire a personalului pornind de la vocaţie, ar conduce mai rapid către performanţă şi ar salva resurse.

Cu negru material publicat prin bunăvoinţa doamnei Andreea Enachi, psiholog şi formator consiliere vocaţională. Cu albastru comentariile şi părerile mele.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu