Ambasador Star of Service

marți, noiembrie 30, 2010

Cele doua minti

 “Avem două minţi şi invăţăm să folosim foarte bine doar una…”
    Edward de Bono, Lateral Thinking

   A fost odată un om foarte bogat care dorea să îşi mărite fata cu un pretendent cu avere. Însă fata bogatului era indragostită de un student sărac. Aşa că a mers la tatăl său şi i-a spus că doreşte să se mărite cu cel mai bogat dintre cei care o curtau, însă ar vrea să afle care dintre ei are cei mai mulţi bani. Ar fi inutil să le ceară să îşi arate averile, pentru că aceştia ar putea să îi inşele arătându-le bani împrumutaţi de la alţii. Aşa că fata i-a sugerat tatălui să ofere fiecărui pretendent o mică avere, în semn de preţuire pentru ea, fata lui. Apoi va fi foarte simplu să vadă dacă banii primiţi au făcut vreo diferenţă în stilul lor de viaţă sau în modul lor de a se purta.

Tatăl a lăudat-o pe fată pentru inţelepciunea ei şi a oferit câte un premiu consistent fiecărui pretendent. Astfel că fata s-a putut căsători cu adevarata ei dragoste, studentul proaspăt imbogăţit.

Tâlcul povestirii noastre este de fapt răspunsul la întrebarea: “De unde i-a venit fetei idea?”.
În loc să mearga la tatăl ei şi să îi spună că nu este de acord să se marite cu pretendentul cel mai bogat, a găsit o varianta creativă pentru rezolvarea situatiei sale şi atingerea finalităţii dorite, să se marite cu dragostea vieţii ei. Păi eu zic să găsim ideea împreună.

Imaginati-vă  încă o dată situaţia ca pe o problemă, dar folosiţi logica cu masură!
Cum să facem ca fata noastră să se marite cu studentul sărac?
Logica ne-ar putea spune din enunţul acestei probleme, că averea reprezintă centrul problemei. Jucatorii sunt pretendenţii, iar relaţia dintre bani si pretendenţi este de asemenea importantă. Iată ce putem obţine inversând relaţia dintre pretendenţi şi bani:
- Pretendenţii bogaţi controlează banii, prin inversare  rezultă că banii nu îi controlează pe pretendenti.
- Studentul nu controlează banii, prin inversare rezultă că banii il controlează pe student.

Ce s-ar intampla dacă printr-o acţiune se poate schimba raportul dintre pretendenţi si avere? Mai précis tatăl ar acorda un premiu consistent în bani pretendenţilor. Punctul central, banii, se topesc ca prin farmec şi încep să conteze alte aspecte. Funcţionează ca o magie, nu-i aşa?
Aceasta este ceea ce se numeşte tehnica inversării gândirii raţionale şi este una dintre tehnicile care poate oferi oportunităţi de a gândi creativ  oricăruia dintre noi.

Majoritatea dintre noi am fost învăţaţi  în şcoală să ne folosim gândirea raţională. Sistemul de educaţie public se bazează în continuare pe antrenarea gândirii raţionale, logice şi mai puţin sau aproape deloc pe antrenarea gândirii creative. Din nefericire încurajarea exclusivă a uneia dintre cele două minţi nu este benefică, gândirea creativă este esenţială pentru generarea progresului, iar cea raţională pentru includerea acesteia în concepte şi apoi transpunerea în realitate.

Creativitatea poate fi privită ca o finalitate, dar ce pare să fie de o importanţă mult mai mare este procesul prin care se ajunge la un rezultat creativ. În general când este explicat, procesul gândirii creative este foarte uşor înţeles şi acceptat de către oricine, însă sensul lui se pierde dacă nu este susţinut de schimbarea comportamentelor. Este nevoie de exerciţiu în fiecare zi, iar tehnicile de aplicare ale gândirii creative pot oferi oportunitatea de a exersa.

În încheiere vă invit să incercaţi să rezolvaţi urmatoarele probleme folosind tehnica mai sus, cea a inversarii gândirii raţionale. Este importantă descrierea procesului, toate rezultatele sunt bune, mai ales cele ieşite din tipar.

Problema 1
Este dimineaţă şi conduceţi grăbit sau grabită spre serviciu, şcoală sau gradinţă. Observaţi un poliţist într-o intersecţie. Aţi şi presupus că se află acolo, dinainte de a ajunge in intersecţie, pentru că inaintaţi cu maşina mai lent ca de obicei. Ce puteţi spune despre poliţist folosind tehnica inversării gandirii raţionale? Dar despre intersecţie?
Accesaţi, vă rog, mintea creativă cu un scop constructiv, nu pentru a găsi apelative pentru poliţistJ

Problema 2
Evaluaţi cu atenţie modul dumneavoastră de a genera venituri. Care este relaţia dumneavoastră cu banii? Este nevoie să fie schimbată? În ce mod?


 articol publicat pe empower.ro in 27 octombrie 2010
http://www.empower.ro/inteligenta-emotionala/cele-doua-minti/


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu