Ambasador Star of Service

miercuri, iunie 13, 2012

CUM - Cum sa fiu echilibrat?

Azi m-a inspirat un material despre stilul de viata. Materialul este scris de Daniel Bichis, Master Trainer NLP (am pus ghilimele unde am preluat din material).
De ales, fiecare alege cum sa isi traiasca viata, asta este clar. Nu exista nici un coach, mentor, prieten sau  vreo alta forma de viata inteligenta care sa ne spuna cum sa o facem. Poate doar the All Mighty:)

Insa daca sesizam ca viata a inceput sa ne "consume" pe noi, iata care ar putea sa fie problema.

Teoria spune ca atunci cand ne confruntam cu un stresor (factor stresant) reactia fireasca este sa incercam sa ne recastigam echilibrul. Unii dintre noi o fac prin mecanisme bune, altii prin unele proaste. ATENTIE: ambele mecanisme au intentie pozitiva, aceea de  recastigare a echilibrului dintre sarcinile profesionale, activitatile legate de propria persoana si relatiile cu familia si societatea.

Lista mecanismelor maladaptative (proaste):

"Sublimare - atentie crescuta acordata starii de disconfort si folosirea oricarei ocazii pentru a rabufni si reduce astfel presiunea interna
Retragere  comportamentala - renuntarea la orice efort de atingere a obiectivului pe care il interfera stresorul.
Retragere mentala - distragerea gandurilor si atentiei de pe obiectivul blocat de stresor, prin lasarea gandurilor sa vagabondeze, somn excesiv, activitati derizorii.
Autoinvinuire - continua critica sau invinuire a propriei persoane in legatura cu aparitia stresorului, care insa nu duc la nici o solutie.
Abuz de substante - folosirea alcoolului sau medicamentelor pentru a reduce efectul perceput al stresorului.
Negare - incercarea de a refuza faptul ca evenimentul stresant se petrece cu adevarat.


Lista mecanismelor bune este:

"Recastigarea echilibrului prin centrarea pe problema:

Proactivitate - intreprinderea de actiuni, depunerea de eforturi pentru inlaturarea sau ocolirea factorului stresant.
Planificare - identificarea unei modalitati de confruntare cu stresorul, urmata de planificarea activitatilor adecvate.
Adunare de informatii - cautarea activa a sprijinului, informatiilor, consilierii in vederea sporirii capacitatii de rezolvare a problemei ridicate de stresor.
Rationalizare - dezvoltarea unei justificari si , eventual, explicatii rationale, care sa permita acceptarea faptului ca evenimentul stresant s-a produs si este real.


Recastigarea echilibrului prin centrarea pe emotii (pe ce simtim):

Sprijin emotional - obtinerea simpatiei sau a sprijinului emotional din partea altor persoane.
Interpretare optimista - folosirea situatiei respective drept o sansa pentru crestere si dezvoltare, sau cel putin reinterpretarea ei de o maniera optimista.
Religie/Spiritualitate - interes sporit acordat practicilor religioase si spirituale.
Umor - descoperirea si exprimarea laturii amuzante a situatie stresante."


Tot ce am descris mai sus se refera la nivelul strategiilor si al actiunilor. Asa ca solutia va veni tot de acolo. Asa ca sugestia mea este:

Pasul 1 - Sa identificati in ce mecanisme proaste va regasiti si care din cele bune ar functiona pentru voi. De cele mai multe ori este un mix de mai multe strategii.

Pasul 2: Sa identificati in  mod onest daca VRETI sa rezolvati aceste probleme sau doar sunteti intr-unul dintre ciclurile autodistructive din lista proasta.

Pasul 3: Daca nu puteti face acesti 3 pasi simpli aveti nevoie de sprijin, am mentionat specialisti sau persoane la care identificati ca ar aplica strategii din lista buna.

Daca bifati toti cei trei pasi stiti deja in ce zona aveti de construit, continuati sa va informati, sa planificati, sa rationalizati, sa fiti proactivi, sa va bazati pe cei din jur, sa practicati, sa va rugati, sa fiti optimisti si sa abordati cu umor situatiile stresante. Sunteti pe drumul cel bun.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu