Ambasador Star of Service

marți, iulie 03, 2012

CUM - Cum sa imi traiesc viata constient?


Acesta este un subiect prea important ca sa fie tratat intr-o postare pe Facebook, asa cum am facut initial. Dimineata m-am trezit si m-am simtit plina de verva in ciuda caniculei de afara.

Am  incheiat rapid cu treburile administrative si mi-a incoltit in minte un gand care m-a facut sa ma simt si mai bine. De doua saptamani lucrez cu un instrument foarte interesant, buletinul de ganduri, pe care mi l-a dat un prieten bun si rezultatele sunt uimitoare. Este incredibil cate ganduri urate la adresa mea imi treceau prin cap in timp ce eu nu eram constienta. Asa ca am hotarat ca voi fi "treaza" cat mai  mult timp, iar rezultatul este ca ma indragostesc de viata. Este un sentiment uimitor:) Dar sa trecem la subiect.

Sa incepem cu termenul constient. Am auzit acest cuvant de mii de ori in articolele de dezvoltare personala. Te duce cu gandul spre spiritualitate, dar nu este neaparat doar un termen care sa indice trezirea spirituala. Si nici unul dedicat psihologiei.

Pentru mine gradul de constientizare indica gradul de autonomie. Cu cat suntem mai constienti de noi, cu atat devenim mai stapani pe propria noastra viata.

Greu de crezut insa, trecem prin viata mai mult inconstienti, decat constienti. Culmea este ca si atunci cand suntem inconstienti, de multe ori credem ca suntem stapani pe viata noastra. Dar nu suntem. Fenomenul prin care dormim in timp ce credem ca suntem treji se numeste disonanta cognitiva. Orchestratorul acestei farse este mintea noastra. Motivul pentru care ne trage teapa este lenea. Mintea este lenesa, alege intotdeauna calea cea mai usoara. Si are cu ce sa lucreze.

Iata etapele farsei:

Daca ceva se intampla in realitate si nu corespunde cu ce se afla deja in mintea noastra, mintea preia controlul. Ea face cu o viteza uimitoare toate ajustarile necesare ca noi sa putem dormi in continuare. Mintea "fabrica" explicatiile potrivite pentru ca cele doua medii (mintea si realitatea) sa fie din nou identice. Este ca si cum ne-ar spune: "Somn usor dragul/draga mea! Ma ocup eu de toate!" Ce face de fapt este sa recircule la nesfarsit informatie deja existenta si sa nu permita evolutia, improspatarea cu "realitate". Omuletul ajunge sa traiasca exclusiv in mintea lui in care isi imagineaza orice, ca este in control, ca este cineva, ca este un nimeni, depinde. Si de fiecare data cand realitatea il provoaca si ii demonstreaza ca nu este asa, el va dezvolta alte si alte explicatii. Problemele care apar in timp sunt de uzura, convingerile incep sa fie in totala contradictie cu realitatea, blocajele sunt tot mai dese, inflexibilitatea creste, iar emotiile nedorite rulate iar si iar slabesc sistemul nostru nervos, apar nevrozele.

Viata traitia inconstient este de fapt viata traita in disonanta cognitiva.
O persoana care traieste constient rupe acest ciclu la un moment dat sau nu intra nicioadata in el. Este o persoana care isi construieste convingeri flexibile si alege sa lase realitatea sa vina spre ea, ca abia apoi sa treaca la actiune. O persoana constienta isi foloseste mintea ca pe un instrument si ii da de lucru in permanenta, pentru ca stie ca mintea are nevoie de indrumare.
CUM putem sa devenim autonomi prin constientizare?

  • Solutia nr. 1
Sa facem in permanenta legatura dintre context - emotii - ganduri. Ne va ajuta sa listam pe o foaie de hartie ceea ce descoperim. La inceput va fi greu, exersand ne va intra in reflex. Exemplu:

Daca ma trezesc in fiecare dimineata cu fata la cearsaf, ar fi bine sa trec pe lista mea context - inceputul unei noi zile; emotie - agitatie sau neincredere sau teama sau frustrare; gand - "si azi va fi la fel, nu are nici un rost" sau "trebuie sa fac atat de multe lucruri, oare la ce foloseste? stiu cum va fi."

Dupa o vreme implicit vom invata sa ne observam si cand vom inventaria toate combinatiile context-emotie-gand cu siguranta vom avea surprize. Este foarte important ca o data pe saptamana sa le inventariem pe toate si sa incercam sa le corelam. De obicei apar intr-o simetrie, sunt corelate.

Pe masura ce incepem sa ne detasam de mintea noastra si sa intelegem ca suntem mai mari decat ea, putem incepe sa facem o lista cu reusitele noastre, pe care sa o trecem in revista la sfarsitul fiecarei zile.

Ce se poate intampla este ca vom lua decizii pe alte baze decat o facem de obicei. Se mai poate intampla ca ne vom lupta cu propriile ganduri sau ca ne vom sabota in permanenta si vom uita ce am vrut  sa inregistram in buletinul de ganduri. Dar aceasta situatie nu trebuie lasata sa ne descurajeze, in fond noi suntem indrumatorii, iar mintea poate fi imblanzita:)

Se mai poate intampla ca ne vom apuca sa facem lucruri noi, ca vom alege sa dam raspunsuri la primul impuls, desi am vrea sa raspundem intr-un alt mod. Putem sa ne simtim ciudat, dedublati, insa incet incet exact ca si comportamentele disfunctionale, vom instala comportamente functionale. Este nevoie de perseverenta si de exercitiu.
  • Solutia nr. 2
Sa va insusiti alte instrumente prin invatare experientiala in cadrul seminariilor de dezvoltare personala sau in cadrul unui proces de coaching.

Grupul de Dezvoltare Personala 360 Grade, care a debutat in luna iunie si care se intruneste din nou in 12 iulie, are ca scop tocmai constientizarea emotiilor, a gandurilor disfunctionale si optimizarea actiunilor. Daca sunteti interesati sa participati gasiti mai multe detalii pe https://www.facebook.com/?ref=tn_tnmn#!/events/265673853524876/

Va urez trezire grabnica!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu