Ambasador Star of Service

miercuri, octombrie 02, 2013

Marketing într-o altă lumină

Am fost antrenată să scot ce este mai bun dintr-un produs sau dintr-o imagine. Ani de zile de experiență și cursuri și-au spus cuvântul. Cuvinte precum "branding", "market access", "public relations", "comunicare" au fost rafinate și testate pe toate fronturile. În mintea mea acestea erau insoțite de convingeri solide. Aceste concepte au fost prietenii mei de nădejde, pilonii pe care îmi sprijineam lumea profesională.

Lucrul asupra căruia vreau sa atrag atenția este că poate fără să conștientizeze oamenii de marketing din companii mai mari sau mai mici “se joaca” cu imaginile și percepțiile in detrimentul evoluției lor și al celor din jurul lor. Joaca pare naivă la prima vedere, dar are potențial să facă ravagii pe termen lung, atât la nivelul individului, cât și la nivelul societății.

Stăteam zilele trecute de vorbă cu un prieten care a început să lucreze independent, este pasionat de fotografie. Mi-a explica bucuros cum a scăpat din ciclul consumatorismului. La ce se referea? Se referea la faptul că atunci când lucrezi într-un domeniu foarte bine plătit, câștigi de obicei mai mult decât ai nevoie, iar banii care sunt în surplus încep să fie cheltuiți pe capricii, obiecte vestimentare în exces, gadget-uri, etc. Satisfacția ta imediată se refugiază în astfel de recompense. Satisfacția sufletească este lăsată pe un plan secundar sau amânată pentru un moment din viitor când poate vei fi promovat, vei avea mai mult timp, îți vei schimba slujba, etc, etc.

Dacă ar fi să găsim o trăsătură comună a consumatorismului și a marketing-ului consumatorist aceasta ar fi că este deviantă, te îndeamnă să câștigi tot mai mult pentru ca apoi să cheltui cât mai mult. Și la un moment dat îți este foarte greu să te oprești.

Însă ce observ cu mare bucurie este că balanța se înclină tot mai mult în favoarea celor care se opun acestui stil de viață, au o opinie și vor să o împărtășească, mă refer la rețelele sociale. Rețelele sociale sunt cele care sancționează de câte ori au ocazia marketing-ul consumatorist. Nu știu dacă ați observat, dar mediul nu este unul propice pentru marile corporații, poate cu câteva excepții de companii care aleg să fie creative în detrimentul reclamei sau care sunt responsabile social pe bune.

Un exemplu elocvent ar fi campania General Motors din 2006 pentru lansarea unui nou model de SUV. În campanie au fost încurajați utilizatorii de rețele sociale să conceapă o nouă reclamă pentru acest nou model. Rezultatul a fost o adevărată mișcare ecologistă împotriva SUV-urilor. General Motors declara recent că promovarea pe Facebook are un impact foarte mic asupra audienței și că probabil nu vor mai investi în viitor.

Toată această discuție mă duce spre întrebarea: “Oare cum va arăta marketing-ul viitorului?” Dacă se va mai numi așa. Mă refer la viitorul care începe azi.

O vreme s-a vorbit foarte mult de antreprenoriatele sociale. Am investigat și acest subiect. Social este de cele mai multe ori asociat cu persoane vulnerabile, asistați sociali, etc. Antreprenoriatele sociale există în România și cred că sunt o formă de auto-finanțare solidă și cu multe efecte pozitive. Însă ele activează într-o arie restrânsă, au impact mic la nivelul societății.

Și totuși ce variante intermediare există pe o scară mai largă. Cum putem să creăm sisteme care se sustrag consumatorismului?

Variantele intermediare sunt aici, se întâmplă sub ochii noștrii. Toți oamenii care au ales să schimbe și să își regândească viața în ultimii 10-15 ani construiesc deja aceste sisteme. Sunt ca furnicutele, din bucățele mici construiesc un puzzle foarte mare. Toți cei care au pornit antreprenoriate “de suflet” sau au ales să lucreze ca liberi profesioniști, au redefinit profesii sau au introdus în România profesii noi, toți acești oameni care aspiră către o viață mai simplă și mai bună, schimbă deja lumea în care trăim. Au schimbat-o pe a lor și vor să împărtășească ce au aflat. Aici nu există segmente demografice și studii de piață, poate domeniile unde activează îi fac pe oameni să se găsească undeva anume. Singurul element pe care acești oameni îl au în comun este că vor să trăiască așa cum simt. Ah, și mai este ceva, s-au săturat să amâne.

La final un mesaj pentru oamenii de marketing, ancorați tot ceea ce faceți în valorile voastre cele mai profunde, investigați și cercetați, deschideți-vă mințile și inimile. Posibil să o faceți deja, dar dacă nu, acordați-vă un minut și cântăriți mai bine ce alegeți și de ce alegeți ce alegeți? Ce impact are ce faceți asupra celorlalți pe termen scurt, dar pe termen mai lung? Căutați mai multe opinii, cercetați și investigați, nu strică niciodată.

În loc de incheierea obișnuită îmi fac “mea culpa” și sper să mă iertați, pentru că am început un blog cu intenția de a îmi "construi o imagine" și chiar de a o “cosmetiza” pe alocuri, așa cum învățasem eu pe vremuri că se face.

Constiința mea este împacată în sfârșit, pentru că în acest moment altele sunt forțele care mă mână în luptă

:)



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu